ترمیم عصب با آقطی

پنجشنبه 16 آبان 1398
18:13
نصیری

دکتر مارال مرادی با اشاره به لزوم توجه به گیاهان دارویی بومی ایران تصریح کرد: بیش از 8 هزار گونه گیاهی در کشورمان وجود دارد که در مورد خواص و کاربردهای بسیاری از آنها تاکنون تحقیقات قابل توجهی صورت نگرفته است.

وی با بیان جایگاه ویژه گیاهان دارویی در طب سنتی کشورمان و گرایش کنونی جامعه به مصرف داروهای گیاهی و طبیعی خاطرنشان کرد: تاکنون خواص دارویی بیش از ۲ هزار گونه گیاهی در ایران مورد تائید قرار گرفته که نشان از ظرفیت بالای کشور در این حوزه دارد.

مرادی توسعه تولید داروهای گیاهی در کشور را با هدف تامین نیاز داخلی و نیز چشم انداز افزایش صادرات غیرنفتی، امری پراهمیت دانست و افزود: بر اساس آمار موجود از اداره کل داروهای طبیعی و سنتی تا شهریور سال ۱۳۹۵، حدود ۳۳۴ گیاه در تولید فرآورده های طبیعی و ۵۹۹ گیاه در تولید داروهای سنتی مورد استفاده قرار گرفته اند.

وی در ادامه تصریح کرد: بر اساس پیش بینی بانک جهانی حجم تجارت جهانی گیاهان دارویی و داروهای گیاهی در سال ۲۰۵۰ به حدود ۵ هزار میلیارد دلار خواهد رسید.

مرادی با اشاره به پراکنش گسترده خواص گیاه آقطی در مناطق جنگلی، باغات و سواحل شمال کشور به ویژه استان گیلان گفت: این گیاه چند ساله که عموماً به شکل علف هرز در حاشیه اکثر مزارع و باغات می روید از اثرات فارماکولوژیک قابل توجهی برخوردار است.

این پژوهشگر گیاهان دارویی در ادامه به کاربرد آقطی در طب سنتی ایران اشاره کرد و افزود: این گیاه حاوی ترکیبات مختلفی از جمله ساپونین، اسانس، قند، کارتنوئیدها، فلاونوئیدهای روتین، کوئرستین، ایزوکوئرستین، آستراگالین و نیکتوفلورین، اسیدهای فنلی، موسیلاژ، تانن، آلکالوئید، تری ترپن، پکتین، رزین، ویتامین های A و C، آنتوسیانین، سیانوژنیک گلیکوزید، ویبورینک اسید، مشتقات کافئیک اسید، ایبولیتین ها و مواد فرار است.

وی با بیان کاربرد موضعی یا خوراکی برگ، ریزوم، ریشه و میوه آقطی برای درمان انواع مختلف بیماری ها یادآور شد: از قسمت های گوناگون این گیاه به طور متداول برای درمان امراضی همچون هموروئید، التهاب، عفونت، ادم، گلو درد، آرتریت، تب روماتیسم و نیز التیام گزش حشرات استفاده می شود.

مرادی به نتایج مثبت کاربرد آقطی در پژوهش های صورت گرفته در حوزه ترمیم عصب اشاره کرد و افزود: یافته ها نشان می دهند که عصاره متانولی این گیاه قادر است با بهبود روند تکثیر و بقای سلول های بنیادی عصبی طی شرایط آسیب اکسیداتیو، در روند ترمیم عصب نقشی موثر ایفا کند.

وی با بیان اثرات ضد سرطانی، ضد باکتریایی و ضد ویروسی این گیاه خاطرنشان کرد: امروزه کاربرد مشتقات گیاهی از جمله عصاره و اسانس آقطی جهت جایگزینی با سموم شیمیایی سنتزی، به علت زیست تخریب پذیری بالا و اثرات مخرب بسیار کم این گونه مواد طبیعی گیاهی بر روی موجوادت، انسان ها و محیط زیست بسیار مورد توجه است.



مرادی به خاصیت حشره کشی عصاره آقطی در مبارزه و دفع آفات نباتی اشاره کرد و گفت: محلول پاشی عصاره های به دست آمده از این گیاه آثار معنی داری بر کنترل انواع آفات از جمله لاروهای سفیده کوچک کلم، سرخرطومی برنج، سوسک برگ خوار نارون و شپشه آرد داشته است.

وی در پایان با تاکید بر ضرورت گسترش پژوهش های کاربردی مرتبط با توسعه داروهای گیاهی در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور خاطرنشان کرد: با توجه به منابع فراوان آقطی در شمال ایران، پژوهش بر روی تولید و فرمولاسیون محصولات دارویی دانش بنیان و نوآورانه از این گیاه در برطرف سازی نیازهای دارویی طب سنتی اثربخش خواهد بود.



[ بازدید : 50 ] [ امتیاز : 2 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به آوای گیاه است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]